Amenoreea după contraceptive orale e atunci când ai avut ciclu menstrual regulat înainte de anticoncepționale, dar acesta devine neregulat sau dispare după folosirea lor. Într-un alt articol am discutat despre cele trei tipuri principale de sindrom de ovar polichistic. Femeile care se regăsesc în una din acele categorii au un lucru în comun: problemele lor NU sunt un rezultat al utilizării contraceptivelor. Se poate să fi utilizat contraceptive orale pentru a-și „regula” ciclul menstrual, dar problemele existau dinainte.

Există însă, o categorie de femei, care încep să aibă simptome similare cu sindrom ovarului polichistic după oprirea anticoncepționalelor. Renunță la ele și dintr-o dată au tot felul de dezechilibre hormonale. Amenoreea după contraceptive orale e din păcate o problemă mai comună decât am fi tentate să credem și face parte dintr-un între sindrom ce poate să apară după folosirea acestei medicații.

MĂ CONFRUNT CU AMENOREEA DUPĂ CONTRACEPTIVE ORALE. CE POT FACE?

În primul rând, nu intra în panică. Dacă nu vrei să rămâi însărcinată imediat, medicul ți-ar putea spune să iei din nou anticoncepționale. Te rog, nu face asta! Nu te va vindeca, amenoreea va fi tot acolo când le vei opri din nou. Anticoncepționalele opresc ovulația complet. Sângerarea lunară e dată de „sevraj”, nu e o menstruație adevarată. Adevărata menstruație necesită ovulație. Contraceptivele orale opresc practic comunicarea dintre glanda pituitară și ovare. Uneori, după o astfel de pauză, corpul nu reușește să-și reintre în ritm imediat. Nu uita și că la 40% dintre femei, primul ciclu după contraceptive este anovulator!

Amenoreea după contraceptive hormonale se încadrează de obicei în două scenarii:

  • primul, când analizele de sânge arată similar ca în cazul amenoreei hipotalamice. Adică, LH, FSH și estrogenul vor fi scăzute și nu vor există semne că ovarele produc foliculi, nici la 6 luni de la oprirea contraceptivelor.
  • al doilea e cazul mai comun și seamănă cu sindromul ovarului polichistic. Raportul LH:FSH va fi mărit, cum este la SOP de obicei, vor exista foliculi pe ovare (dând un aspect micropolichistic). S-ar putea să existe și androgeni măriți. Diferența esențială față de SOP clasic e că problemele nu au existat înainte de contraceptive.

VERIFICĂ PROBLEME ASCUNSE

Dacă ai luat contraceptive hormonale mulți ani, există posibilitatea să fi dezvoltat o problemă de sănătate în acel timp. De exemplu, dacă ai mâncat prea puțin, ai făcut prea mult sport, se poate să ai amenoree hipotalamică. Folosind contraceptive nu ai observat momentul când a apărut problema. Dacă crezi că te afli în această categorie, fă niște analize de sânge și discută cu un nutriționist sau un medic funcțional. Aceștia îți pot analiza dieta și stilul de viață și te pot ajuta sa remediezi eventualele dezechilibre.

Pe de altă parte, e posibil ca în anii respectivi să fi dezvoltat rezistență la insulină. Problema poate exista și fără să dea simptome de sindrom de ovar polichistic, mai ales în fazele incipiente. Astfel, se poate ca rezistența la insulină să fi existat înainte de a începe contraceptivele și să se fi agravat cât timp le-ai luat. Dacă printre simptomele tale se numără kilograme în exces pe care nu le poți da jos nicicum, grăsime în jurul taliei și menstre neregulate sau absente, mergi la medic.

Nu uita nici de tiroidă. Există tot mai multe studii care vorbesc despre legătura dintre problemele tiroidei și utilizarea pe termen lung a anticoncepționalelor. Așa că cere un panou complet pentru tiroidă (NU doar TSH) pentru a căuta eventuale probleme.

Pe scurt, ovulația regulată e un semn al sănătății. Contraceptivele orale o opresc, așa că se poate ca anumite probleme să fi apărut în perioada în care le-ai utilizat și nu ai avut cum să-ți dai seama.

NU TE ÎNTOARCE LA CONTRACEPTIVE HORMONALE

Dacă nu vrei să rămâi însărcinată imediat, mulți medici îți vor spune să te reapuci de contraceptive pentru a „regla” ciclul menstrual. NU face asta! După cum am spus de un milion de ori, anticoncepționalele opresc ovulația, iar sângerarea lunară e rezultatul pauzei pe care o faci, NU e o menstră adevărată. Dacă problemele tale au apărut la oprirea contraceptivelor și nu există nicio altă cauză pentru ele, înseamnă că cea mai bună opțiune e să ai răbare. În funcție de contraceptivele pe care le-ai folosit, efectele secundare vor fi mai slabe sau mai intense când nu le mai iei. De exemplu, Yasmin (sau Yaz) sunt cele mai rele anticoncepționale din acest punct de vedere, majoritatea femeilor confruntându-se cu o creștere mare de androgeni când renunță la ele (plus căderea părului, acnee, hirsutism, anovulație). De obicei, problema e temperară și lucrurile revin la normal in 6-12 luni de la renunțarea la anticoncepționale. Cu condiția, evident, să nu te întorci la ele.

OPȚIUNI DE TRATAMENT PENTRU AMENOREEA DUPĂ CONTRACEPTIVE

Lemnul dulce e un supliment foarte bun. Dacă ai LH mărit, evită Vitex pentru că îți va înrăutăți simptomele. Atenție, la noi în România, Vitex e componenta de bază din Normens de exemplu, un supliment recomandat de mulți medici. Înainte de a-l lua, verifică-ți LH-ul.

Ca stil de viață, e important să eviți stresul pe cât posibil, să faci mișcare regulat (dar nu prea intins, pentru că și asta poate opri ovulația). Mănâncă sănătos, echilibrat, un număr suficient de calorii din surse corecte. Pentru mai multe informații despre stil de viață corect recomand articolul de pe PCOS Diva. Știu că e în engleză, din păcate nu am găsit un articol la fel de bun în limba română.

Și ca întotdeauna, dacă ți-a plăcut acest articol, te rog distribuie-l și ajută-mă să educ cât mai multe femei despre sănătatea lor. Dacă te-ai confruntat cu amenoreea după contraceptive, lasă un comentariu și spune-ne cum te-ai tratatat și cât a durat până ai avut din nou ciclu regulat.

Pin It on Pinterest

Share This